A technológia fejlődése számos iparágban megmutatkozik, ez hatványozottan igaz a ruhaiparra is. A környezettudatosság, a lebomló anyaghasználat, valamint a fenntartható fejlődés a divat számára is fontos szemponttá vált. De mit hoz számára a jövő? Mind kinézetre, mind pedig az anyaghasználatban megfigyelhetők újabb és újabb innovációk, egyre többen keresik a különleges szabadalommal ellátott ruhadarabokat. Az is biztos, hogy számos technológia tömeges alkalmazását fogjuk viszontlátni az anyagokban, de mik a trendek?

hirdetés

A divat világa rengeteg változáson ment keresztül az elmúlt években, a fenntartható fejlődés ezen a területen is központi témává vált. A ruhaipar a világ egyik legnagyobb iparága, egyes előrejelzések szerint 2030-ra akár a 3,3 billió dollárt is elérheti. Ahogy sok szektorban, úgy a divat terén is egyre innovatívabb technológiákkal lehet találkozni, illetve a fogyasztói igények is változnak. A mesterséges intelligencia legújabb fejlesztéseitől a 3D-nyomtatás fellendüléséig ma már számos, a divatban használt technológiai fejlesztéssel találkozhatunk.

A koronavírus-járvány tetőzésekor sok példát láthattunk arra, hogy a divatházak és tervezők miként fordíthatják előnyükre a digitalizációt, illetve forradalmian új anyagok is bekerültek a körforgásba. Nem csak a fejlődés az elsődleges cél, hiszen a folyamatosan frissülő technológiáknak köszönhetően új alternatívákat fejlesztettek ki az állati eredetű bőr- és szőrmeanyagok kiváltására, szem előtt tartva a minőség megőrzését. A műbőrök mellett megjelentek a finomabb felületű, rugalmasabb és tartósabb vegán bőrök, színre lépett a gombabőr, a kaktuszbőr, valamint a szintetikus szőrmék előállításában szintén megmutatkoznak a fejlesztések.

 

 

Az óceánból kihalászott műanyag hulladékot szintén hasznosítani tudja a divat, de a jövőre nézve a vízhasználat, illetve a szállítás visszaszorítására irányuló törekvés is elindult. Bár a fast fashion őrült tempót diktál, hogy lépést tartson a vásárlói igényekkel, és nem titok, hogy a gyors ütemben frissülő kínálat miatt az egyik legpazarlóbb szegmens, ma már számos márka igyekszik csökkenteni az ökológiai lábnyomát az anyagok újrahasznosításával. A megmaradt és leselejtezett ruhákat eddig többnyire elégették, az újabb feldolgozásukkal azonban visszakerülhetnek a körforgásba, ám az sem mindegy, hogy az újrahasznosítás milyen technológiával történik.

A fenntartható fejlődésre törekszik a divat

Környezettudatosság, különleges, lebomló anyaghasználat és funkcionalitás

A divat, a ruhagyártás területén is egyre gyakrabban alkalmaznak egészen különleges technológiákat, melyek nemcsak a fejlődést, hanem a fenntartható fejlődést segítik. Az Algiknit vállalat például textíliát és szálakat gyárt tengeri moszatból. A kész kötöttáru biológiailag lebomló, és természetes pigmentekkel festhető. Az ipari hulladék is népszerű a ruhagyártók körében: az almapektint gyakran eldobják a gyártási folyamat végén.

A Frumat kifejlesztett egy új technológiát, ami lehetővé teszi az almapektin felhasználását fenntartható és komposztálható anyagok előállítására. Az ilyen típusú vegán almabőr mérgező vegyszerek nélkül festhető. Egy másik, erőteljes irányvonal a smart, azaz az okos textíliák egyre gyakoribb használata. A ruhadarabok különlegessége, hogy szorosan illeszkednek a testhez, így érzékelik viselőjének testtartását és mozgását.

 

A kutatócsapat egy hardver és szoftver rendszert épített cipőbe és szőnyegbe a nyomásérzékelők adatainak valós időben történő mérésére és értelmezésére. A gépi tanulási rendszer körülbelül 99%-os pontossággal jelezte előre az okos textilszőnyegen álló egyén mozgásait és jógapózait.

Ezeket az adaptív szövetekkel ellátott intelligens textíliákat az okosórákkal és egyéb kütyükkel ellentétben nem kell be- vagy kikapcsolni. Az ingereket észlelő érzékelők és az adatokra ható működtetők kombinációján keresztül működnek. Ez azt jelenti, hogy a technológia mindig elérhető például hangutasítással vagy a pulzusszám változásával. Továbbá, mivel a funkcionalitás be van építve a ruha alapszerkezetébe, nincs szükség vezetékekre. Ez lehetővé teszi, hogy az anyag rugalmas és kényelmes maradjon a funkcionalitása mellett.

A funkcionalitás úgyszintén egyre elterjedtebb, nemcsak a sportoláshoz használt ruhadarabokban, de a városi öltözetek kapcsán is megjelenik. A Columbia is élén jár az innovatív technológiák alkalmazásában. A népszerű márka tavaly mutatta be az Omni-Heat™ Infinity új, innovatív hőmegtartó és hővisszaverő technológiáját, amelyet a NASA egyes ruhadarabjai ihlettek. Az Infinity megnövelt méretű, arany színű pöttyei az eddig megszokotthoz képest nagyobb arányban képesek visszaverni és megtartani a mozgás közben termelt testhőt.

 

Így az alatta elhelyezett szintetikus béléssel kiegészítve az Omni-Heat Infinity technológia magasabb szintű szigetelő hatást és melegérzetet nyújt a leghidegebb napokon is.

– Magyarországon is egyre többen keresik az olyan ruhadarabokat, amelyek speciálisak és előtérbe helyezik a funkcionalitást. Már nem mindig elég, hogy valami jól néz ki, a vásárlók visszajelzései alapján egyre népszerűbbek a különleges technikákon alapuló darabok, amik megkönnyítik a sportolást vagy a hidegebb hétköznapokat – mondja Kun Álmos, a magyar tulajdonú Dockyard marketing vezetője.

A fenntarthatóság és a fogyasztói élmény a kulcs

Egyre több új márka kerül be a piacra, a túlélés érdekében a vállalkozásoknak ki kell használni a digitális lehetőségeket, továbbá a fenntarthatóságra és a fogyasztói elkötelezettségre éppúgy összpontosítaniuk kell – ez jelenleg az iparág három legnagyobb lehetősége. A mesterséges intelligencia megkönnyíti az online divatvásárlást, míg az AR, avagy az Augmented Reality – kiterjesztett valóság – egyedi élményeket hoz a fizikai ruhaboltokba, újszerű és vonzó vásárlási módokat biztosítva ezzel.

A divattechnológia segíthet csökkenteni az iparág környezeti lábnyomát azáltal, hogy támogatja a környezetbarát anyagok fejlesztését, optimalizálja a termelést a hulladék minimalizálása érdekében, és csökkenti a visszaküldésből származó pazarló kibocsátásokat is. Sok fogyasztó számára ezek a fejlesztések elengedhetetlenek – a fogyasztók nagy része pedig figyelembe veszi a márkaértékeket a vásárlás során.

Kiemelt kép: Getty Images.

Forrás: Dockyard.

Képek: Getty Images, Dockyard.

  • Megosztás:
hirdetés