A divat folyton változik, így ritka az a darab, aminek a renoméja az évek során nem fakul meg. Ez alól egyértelműen kivételt képez a Hermès Birkin névre keresztelt, ikonikus retikülje. Folyamatosan emelkedik az ára, és manapság már több millió forintba is belekerül egy-egy különleges verziója.

hirdetés

A Hermès nevét legtöbben a Birkin-táskának köszönhetően ismerik, hiszen a luxusmárka a nőies táskafazonnal egy valóságos divathullámot indított el. A téglalap alakú, szögletes, két füllel rendelkező retikült sok filmben, fotón láthattuk már, és előfordul, hogy még a hírességek is csak epekednek utána, mert ez nem olyan darab, amiért csak úgy beszaladsz a boltba, és megveszed.

Így született meg a Birkin

Jane Birkin 1983-ban együtt utazott a Hermès vezérigazgatójával, Jean-Luis Dumas-val. A Párizsból Londonba tartó repülőút alatt a színésznő arról panaszkodott, hogy nem sikerült még megtalálnia a tökéletes táskát, amibe be tudna pakolni a hétvégére, és még a gyermeke holmija is beleférne. Dumas számára inspirációt jelentett a filmcsillag problémája, így a cég hamarosan piacra dobta a jól ismert fazont, amit egyszerűen csak Birkinnek neveztek el.

 

Több méretben, színben jelent meg a kínálatban. Jane Birkin is kapott ajándékba, a kedvencét éveken keresztül szinte mindenhová magával vitte. A nagyobb variációkat imádta, ám folyton telepakolta, ezért végül egy kisebb táskára váltott, a róla elnevezett retiküljei pedig a polcon pihentek.

A Birkin körüli felhajtás a kilencvenes években kezdődött, amikor egyre több helyen jelent meg a táska. Az egyik legemlékezetesebb mozzanat, amikor a Szex és New Yorkban a Samantha szeretné megkaparintani az egyik kreációt. Mindent megtesz érte, még arra is képes, hogy hazudjon. Az évek során folyamatosan növekedett a kreáció ára, és a várólisták csak még hosszabbak lettek, hiszen egyre többen szerették volna a gyűjteményüket gyarapítani a különleges kiegészítővel.

Különleges anyagok és gyémánt

A Birkin-táska ára évente nagyjából 14 %-ot emelkedett, manapság már 500%-al drágább, mint 1983-ban. Értékálló, vagyis a jó állapotban lévő, használt retikülökért is sorban állnak, a különleges, festetett vagy limitált kreációkat pedig csak igazán borsos áron lehet megkaparintani.

Mindegyik darab a legmagasabb minőségű bőrből készül, a marhabőr mellett gyakran krokodil-, gyík-, és struccbőrt is használnak. A táskák fém részei palládiumból készülnek, ám a magasabb árkategóriájú darabokhoz 18 karátos aranyat, valamint gyémántot egyaránt felhasználnak. Minden egyes kreációt kézzel gyártanak le, a szakemberek a legapróbb részletekre is odafigyelnek. Szigorú követelményrendszer szerint ellenőrzik a táskákat, melyeknek tökéletesen meg kell felelniük. Az egyszerűbb darabok megalkotása legalább 18 munkaórát vesz igénybe.

A hosszadalmas elkészítési folyamat miatt a Birkin-táskából csak limitált darabszámot gyártanak le, emellett pedig a drága, ritka alapanyagok csak még inkább fokozzák elérhetetlenségét. Sokáig várólistára kellett feliratkoznia a vásárlóknak, és még így is éveket várakoztak, míg megkaparinthatták az áhított Birkin-fazont.

Manapság már megszűnt a lista, ám ez a tény cseppet sem lendített a termék beszerezhetőségén. A luxusüzletben személyesen kell jelezni a vásárlási szándékot, a munkatársak pedig értesítik a vásárlót, ha a kiválasztott darab elérhetővé válik. Így még a magas társadalmi státusz vagy a vastag pénztárca sem elegendő ahhoz, hogy könnyen hozzájusson az ember egy ilyen ikonikus divattárgyhoz.

A táska, amire még Victoria Beckham is hónapokat várt

A Birkin körüli misztikumhoz hozzájárul, hogy magas értékének, különleges részleteinek, és elérhetetlenségének következtében státuszszimbólummá vált az évek során. Csakis a legbefolyásosabbak szerezhetik meg maguknak az egyedi darabokat, amelyekre minden esetben hosszú hónapokat kell várni.

Bár a Birkin-táska hatalmas népszerűségnek örvend, a cég mégsem reklámozza. Nem jelenik meg magazinokban vagy divatkampányokban. A retikült mondhatni, a befolyásos vásárlók népszerűsítik, akik köveket mozgatnak meg azért, hogy megkaparinthassák.

Természetesen a hírességek is imádják a Hermès különlegességét, Victoria Beckham például valóságos gyűjteménnyel rendelkezik, ám Kim Kardashiant is gyakran láthatjuk Birkinnel a karján sétálni. A luxusmárka legújabb rajongója pedig egyértelműen Cardi B, aki szinte halmozza a luxuskiegészítőt. Bár a táskafazon maga nem egy eget rengető tervezői különlegesség, alapanyagainak köszönhetően a stílust és a luxust testesíti meg.

A luxusmárka retiküljeinek renoméját még az időközben prioritássá vált állat- és környezetvédelem sem tudta lerombolni. A divatvilág figyelme egyre inkább a fenntarthatóság felé fordul, de mivel a klasszikus, bőrből készült Birkin-táskákból csak csekélyke darab készül, és az a kis mennyiség is kézi megmunkálással, ezekbe a kiegészítőkbe csak kevesen kötnek bele.

 

A Hermès webshopjában nem vásárolható meg a táska, ám viszonteladóktól könnyedén megkaparintható pár millió forintért. A legolcsóbb retikül 2,7 millióba kerül, ám a nagyobb, különlegesebb bőrből készült táskák ára akár a 10 millió forintot is elérheti. Az aukciós házakban úgyszintén gyakran felbukkan. Pár évvel ezelőtt közel 150 millió forintért talált gazdára egy gyémántokkal díszített ritkaság.

A Birkin-táska tehát egy valódi kuriózum, amelyet a világon csak egy nagyon kivételes helyzetben lévő réteg birtokolhat. Bár az ára is borsos, mégsem ez teszi elérhetetlenné. Kialakításának köszönhetően bármihez passzol, és egyszerűségéből fakadóan még farmerral is kombinálható. Valódi örök darab, ami ötven év múltán ugyanúgy értékes lesz, köszönhetően a felhajtásnak. Így befektetésnek sem utolsó, talán még az aranyat is lekörözi.

 

Kiemelt kép: Jeremy Moeller / Getty Images. 

Képek a cikkben: Michel Dufour, Jeremy Moeller, Cindy Ord, Christian Vierig / Getty Images, Hermès.

  • Megosztás:
hirdetés