Thierry Mugler zsenialitásával, egyedi látásmódjával beírta magát a divattörténelembe. A francia tervező úttörőnek számított a szakmában, megelőzte a korát, már a kilencvenes években merész, kivágott, sokat mutató darabokat alkotott. Ruháit ezer közül is felismernénk, hatása a divatvilágra megkérdőjelezhetetlen.

Manfred Thierry Mugler már gyerekként is érdeklődött a művészetek iránt, eleinte táncot, majd belsőépítészetet tanult. A ruhák iránti szenvedélye hamar megmutatkozott, 24 évesen Párizsba költözött, és különféle butikoknak kezdett el tervezni. Szabadúszóként számos kollekciót alkotott, az általa kreált darabokat Londonban, Párizsban, Milánóban és Barcelonában értékesítették.

Letisztult sziluettek és futurisztikus elemek

Az első önálló kollekciója 1973-ban jelent meg, és a Café de Paris nevet viselte. Már ekkor tetten érhetők voltak a későbbi kollekciókra jellemző stílusjegyek. Thierry imádta az anyagot kedvére formálni, olyan helyeken hozott létre hajtásokat, melyeken mások nem.

Kedve szerint játszott a kelmékkel, fazonokkal, ettől váltak a kreációi igazán különlegessé. Másik kedvelt megoldása volt a váll kiszélesítése, ezt a módszert a negyvenes évekből emelte át, és hatalmas sikert aratott vele.

Mugler szerette minél inkább kiemelni a vállakat, a női testet egy háromszögként képzelte el, ezért mindig hatalmas válltömésekkel dolgozott. A derékvonalat szintén erőteljesen hangsúlyozta, számára ettől vált tökéletessé a sziluett.

A jól ismert fazonmegoldások mellé apránként bekúsztak a szürrealizmus elemei futurisztikus részletekkel kiegészülve. A dupla gombos zakókat leváltották a fényes anyagból készült kiskosztümök és a mindenféle díszítésekkel ellátott egészruhák.

A nyolcvanas évek színes kavalkádjában hamar a legfelkapottabb tervezővé vált. A hölgyek imádták a merész, mégis határozottságot sugárzó kreációit. A kreativitása valósággal szárnyalt, sosem csak ruhákat mutatott be, hanem kosztümöket, jelmezeket. Művészi látomásaiban volt, hogy robotként, rovarként, kagylóként jelentek meg a nők.

A bemutatói távol álltak a megszokott divateseményektől, extravagánsak, formabontóak voltak. A márka fennállásának 10. évfordulóját hatalmas show-val ünnepelte, 350 összeállítást mutatott be, melyet 6000 néző tekinthetett meg élőben. Tetőpontként pedig Pat Cleveland ereszkedett le a plafonról angyalnak öltözve.

A világ egyik legnépszerűbb parfümje

1992 igazán eseménydús év volt számára, mivel ekkor jelent meg az Angel névre keresztelt első parfümje. A pacsuli, csokoládé, praliné és karamell egyedi, intenzív elegye hatalmas sikert aratott. Többek között Diana Ross és Hillary Clinton is rajonganak érte.

A parfümkompozíció máig elképesztően felkapott. Ez volt az első, modern gourmand illat, vagyis csak szintetikus jegyeket tartalmaz. Azóta több elixírrel is jelentkezett a márka, ám az első sikeréhez egyik sem ért fel.

A parfümvonal mellett ebben az évben jelent meg George Michael Too Funky című dala, melynek a videóklipjében a manökenek Thierry Mugler-darabokat viselnek. A sláger a ranglisták élén landolt, a kisfilmben pedig a divatrajongók megcsodálhattak a precíz kézművesmunkákat.

 

Mugler nevét egyre többen ismerték meg, a kifutó mellett pedig elkezdett kosztümöket tervezi színdarabokhoz, filmekhez. Ő alkotta Demi Moore híres fekete ruháját, amit az 1993-ban megjelent Tisztességtelen ajánlatban viselt. A pántokkal kiegészített fazon többször is visszaköszönt a tervező későbbi kollekcióiban, illetve sokan inspirálódtak ebből a megoldásból.

A világ legdrágább haute couture ruhája is a nevéhez köthető. A La Chimère névre keresztelt színes, fűzős, gazadagon díszített darabot 1997-ben mutatták be. Minden bemutatóra más tematikát választott, így a közönség sosem tudhatta, hogy az adott alkalommal Thierry fantáziavilágának melyik részét ismerheti meg. Minden szezonban képes volt a megújulásra, talán ezért is rajongtak érte annyian.

Visszavonulás és visszatérés

2002-ben eldöntötte, hogy felhagy a tervezéssel, már nem látott benne akkora örömöt, mint korábban. Egy évvel később a divatházat megvásárló Clarins leállította a márka konfekciós részlegét, ami csak évekkel később indult újra. Ám Thierry addig sem tétlenkedett, újabb parfümöket dobott a piacra, és egyedi kérésre tervezett. Beyoncé számára egy egész ruhatárat rakott össze. A különleges darabokat az énekesnő az I Am… koncert turnéján viselte.

A nagy visszatérése 2019-ben volt, amikor megalkotta Kim Kardashian számára a nedves ruhaként nevezett latexdarabot. A híresség a Met-gálára érkezett a testszínű, kristályokkal ékesített kreációban, amit azóta Thierry egyik leghíresebb darabjának tartanak. Egy hasonlóan ikonikus kreációt öltött magára Cardi B, ő a Vénusz ruhaként emlegetett holmiban lépett a vörös szőnyegre. Az újjáéledő Mugler munkásságban többször is részt vett tanácsadóként, többek között ennek is köszönhető, hogy a márka megőrizte a merész, szexi vonalat, ami korábban annyira népszerű volt.

Thierry Mugler nagysága vitathatatlan, a hírességek manapság szívesen viselik vintage kreációit a vörös szőnyegen, melyek manapság is újnak, különlegesnek hatnak. A nevét viselő luxusmárka kínálatában csupa olyan darabot találhatunk, melyeket nagyban az ő tervei ihlettek.

Egyedi látásmódjával a merészen szexi nőiességet helyezte a középpontba, akkor, amikor ez még nagyon nem volt jellemző. Megelőzte a korát, zsenialitásának hatáshulláma a mai irányzatokon éppúgy érződik. 2022. január 23-án hunyt el, 73 éves korában. Hiánya hatalmas űrt hagy maga után a divatszakmában.

 

Kiemelt kép: Richard Bord / Getty Images.  

Képek a cikkben: Michel Dufour, Eric Robert, Stephane Cardinale – Corbis, John van Hasselt – Corbis, Pierre VAUTHEY, C Flanigan, Kevin Winter / Getty Images. 

  • Megosztás:
hirdetés