A közösségi média gyakorlatilag fénykorát éli, és jelentős hatással van a mentális egészségre. Nem csupán nők millióinak önbizalmát befolyásolja, más irányból is manipulálja a gyanútlan felhasználókat. A kényszeres vásárlás az egész társadalmat érintő probléma, amit az említett platformok csak még inkább generálnak.

hirdetés

 

Az influenszerek megjelenése nem új keletű dolog, hiszen már a kétezres évek előtt is jellemző volt, hogy bizonyos divatmárkák híres színésznőkkel, énekesnőkkel vagy modellekkel népszerűsítették legújabb kreációikat.

Az internet fejlődésével azonban egyre inkább megjelentek a fotók mögé rejtett, burkoltan tálalt reklámok, melyek a gyanútlanul böngésző nőket nem csak a szépség és tökéletesség hajhászására, hanem olyan dolgok beszerzésére buzdították, melyektől másnak, jobbnak, szebbnek érezhették magukat.

Mára ez annyiban változott, hogy minden közösségi médiás felületre vagy videómegosztó portálra posztolt, terméket hirdető fotó vagy videóanyag feltöltésekor jelölni kell, hogy fizetett tartalommal találkozik a felhasználó.

 

Nem csupán az influenszerek tökéletesnek beállított élete inspirálja vásárlásra a nőket, a televízióban látott spotok túlidealizált világa is ugyanannyira manipulatív tud lenni, hiszen tudat alatt gyakran azt sugallják a nézők felé, hogy a tárgyaknak köszönhetően jobbá, kényelmesebbé tehetik az életüket, a menő cuccok segítségével pedig kitűnhetnek a tömegből.

Bár a reklámok nem haszontalanok, hiszen tájékoztató jellegűek, és akár segíthetik is a tudatos vásárlást, sok esetben sajnos olajat öntenek a függőség lángjára. A ruhaboltokra jellemző elrendezés szintén felesleges pénzköltésre ösztönzheti a vásárlókat, hiszen a hosszú sorokban történő kassza előtti várakozás során csupa olyan holmival találkozik az ember, amit egyébként észre sem venne a kínálat sűrűjében, de csábító tálalásuknak köszönhetően könnyen bűnbe ejthetik az esendőbbeket.

Egyes ruhaboltok miliője is befolyásoló tényező lehet, ugyanis már nem csak külföldön bevett szokás, hogy a luxust kellemes parfümillattal, várakozásra alkalmas kényelmes kanapékkal, illetve ingyen felszolgált kávéval érzékeltetik, amitől különlegesnek érzi magát a vásárló.

 

Az online vásárlás szintén újabb lehetőséget nyitott meg a beszerzés megkönnyítésére. Kényelmes módja a vásárlásnak, ki sem kell mozdulni otthonról, és bármit bedobálhat az ember a virtuális kosarába bűntudat nélkül, hiszen, ha nem jó, pofonegyszerűen visszaküldheti. A webáruházak ráadásul őrült versenyhelyzetben vannak, így heti szinten új ajánlatokkal és akciókkal igyekeznek elnyerni a vevők kegyeit.

Mikor szólal meg a vészcsengő, hogy kialakulóban van a függőség?

Nem mindenki vásárlásfüggő, aki szeret új holmikat venni, pláne, ha célirányos tevékenységről van szó, ami reális keretek között zajlik. Ettől még persze, okozhat örömet, ami abszolút természetes.

Ám az már gyanakvásra adhat okot, ha a beszerzés vágya felülírja a józan ész sugallatát, illetve olyan impulzív, örömszerzési forrássá válik a vásárlás, ami a pillanat hevében menekülőutat jelent a mindennapi problémák elől. A függőség kialakulásában gyakran kulcsszerepe van a menekülésnek és a stresszoldásnak, ami sajnos rossz minta alapján történik.

 

Az emberek sokféle módját választják a menekülésnek. Egyesek alkoholhoz nyúlnak vagy nassolnak, mások a szerencsejátékokra kattannak rá, és még sorolhatnánk a különféle elnyomó hadműveleteket. Ezek a tevékenységek általában a problémák elfedésére szolgálnak, vagy kiutat jelentenek a mindennapok szürkeségéből, esetleg stresszoldóként működnek, mint számos más rossz szokás, a dohányzástól kezdve a stresszevésig.

A kényszeres vásárlás is hasonló módon kezd kialakulni. Korai jelei között említhető az érzelmek ösztönözte vásárlás, amikor a beszerzés öröme fontosabb, mint maga a tárgy, ami megvételre került. Az is árulkodó lehet, ha valaki túl nagy jelentőséget tulajdonít a színes kirakatokban, reklámokban, közösségi médiafelületeken tálalt termékeknek, és úgy érzi, szebb és jobb ember, vagy egészen új valaki lesz belőle, amennyiben megkaparintja azokat.

Előrehaladott függőség esetén otthon már felhalmozódnak a termékek, ami szintén gyakori, ha csak szimplán időtöltésből, hobbiból jár el valaki vásárolni.

Ha ezekkel a jelekkel találkozol, kényszeres vásárlásról lehet szó

Az érzelmek játéka

Vészjósló jel az, ha valaki már csak abban leli örömét, hogy megveheti a hőn áhított ruhadarabot, a legújabb okos eszközt, vagy gyakorlatilag bármit, amit a kedvenc sztárja vagy influenszere reklámozott. Ilyenkor általában a nagyon alacsony önbizalomszint áll a háttérben, a divatos, mások által viselt vagy használt cuccok megvétele pedig olyan cselekvés, amivel önmaga elől menekülhet el az illető.

Az új dolgokkal a birtokában egész más embernek érzi magát, ami pillanatnyilag egy nagyon kielégítő boldogságfelhőt von köré. A vásárlás ilyenkor történhet előre eltervezve is, például, ha valaki elér egy kitűzött célt, és a jutalmat számára az jelenti, hogy megveheti a vágyott terméket. A problémát az okozza, ha nem a tervek megvalósítása az örömforrás, hanem maga a termék megkaparintása.

 

Impulzív módon is megnyilvánulhat a függőség. A gyanútlan fogyasztó egy rossz nap után az utcán sétálva megláthat a kirakatban egy csodás ruhát, amit érzelmektől vezérelve vesz meg. Ezzel nincs is probléma mindaddig, amíg ez nem rendszeres, és nem ez válik megküzdési mechanizmussá szinte minden hasonló alkalom esetén. Akik stresszcsökkentés céljából, kontrollálatlan módon vásárolnak temérdek mennyiségű ruhát vagy kütyüt, nagy eséllyel függőségben szenvednek.

A folyamatos megújulás inspirál

A divat gyakorta változik, valamint az okos eszközök világában már szinte napról napra dobnak piacra egyre jobb, többet tudó eszközöket. Ezekről a hírekről a reklámok által minden felhasználó rögvest értesül, s ha valaki folyamatosan igyekszik minél hamarabb beszerezni a legújabb termékeket, szintén a kényszeres vásárló hatását kelti.

Most le van árazva

A leárazott termékek nagyon vonzó darabok tudnak lenni, ám abban az esetben, ha valaki ok nélkül mindent megvásárol csak és kizárólag azért, mert olcsóbban kínálják, az mindenképpen a függőségre való hajlamról árulkodik.

Ha már nem tudod, milyen darabok vannak a gardróbban

Nagyon gyanús jel az, ha valaki úgy megy el ruhát venni, hogy már azt sem tudja, milyen darabok hevernek a ruhásszekrénye polcain. Ez már egy előrehaladott állapot, hiszen némi idő szükséges ahhoz, hogy az ember annyi ruhát halmozzon fel címkével ellátva a gardróbban, hogy arra se emlékezzen, hogy megvásárolta azokat.

Jó példa lehet erre az Egy boltkóros naplója című film, melyben a vásárlás, mint szenvedély jelenik meg, és bizony jelentős anyagi károkat okoz. Ebben a mohó állapotban könnyű elhagyni a realitás talaját, így a vásárlásfüggő nem egyszer kemény adósságokba sodorja magát. Ha már ez sem jelent visszahúzó erőt, valószínűleg kényszeres cselekvésről van szó.

Amikor hobbivá válik a vásárlás

Aggodalomra adhat okot, ha valaki csupán időtöltésből, unalomból rója a köröket a bevásárlóközpontokban, és minden ilyen alkalom után nehéz szatyrokkal tér haza. Ha valaki már a szociális kapcsolatait szorítja háttérbe, és szabadidejét inkább tölti vásárlással, mint a barátaival vagy családjával, fontos elgondolkodni azon, hogy fennáll-e a kényszeres vásárlás problémája.

Képek: Getty Images.

  • Megosztás:
hirdetés