Sokan vászonszatyorral járnak vásárolni, üvegedénybe kérik a tejfölt az efféle lehetőségekre alkalmas boltokban, de a kozmetikumok csomagoláshalmazát nem lehet megkerülni. Márpedig krémeket, tisztálkodó és kozmetikai termékeket mindenki vásárol. Mi lenne a jó megoldás? Mármint, ha kizárjuk azt az opciót, hogy nem vásárolunk semmit. Összegyűjtöttük a környezetbarát próbálkozásokat!

hirdetés

Általában havonta, vagy kéthavonta intézek nagy bevásárlást a drogériákban, attól függően, pont mikor időszerű. Ilyenkor sajnos egyben látom, mennyi szemetet termel az a néhány termék, amit havonta használok, illetve családilag használunk. A legtöbb arckrém és szérum tripla csomagolásban kapható: van ugyebár a tégely, vagy a pumpás flakon, ami tartalmazza a terméket, a krém kinyitásakor még egy alufólia borítással is találkozhatunk, és ott van a papírdoboz, amiben az egészet tárolják, meg persze a külső celofánszerű réteg, mely a dobozt védi a sérülésektől.

Kozmetikumok vs. hulladékprobléma

Ma már egy szimpla fogkrémet is dupla csomagolással lehet kapni, hiszen a tubust leszámítva még minimum egy papírdobozzal számolhatunk. A papír mondjuk, a jobbik eset, mert könnyebben lebomlik, ha nem vesszük figyelembe a sok festékanyagot, ami rákerül. Ez nem szőrszálhasogatás, csak a szimpla tények.

A testápolótól a samponig, minden színes műanyagflakonba kerül, így bármennyire dicséretes próbálkozás, nem sok haszna van az otthonról vitt vászonszatyornak, ugyanis színültig műanyaggal rakjuk tele, miközben a megvásárolt termék nem is olyan sok. Nyilván számít a vászonszatyor is, mert nem tetézzük a szeméthalmot még egy nejlonnal, illetve lehet ügyeskedni azon, hogy minél kevesebb kozmetikai terméket használjon az ember.

Ám hosszú távon nem igazán életszerű megoldás az, ha valaki megvonja magától az addig szükségesnek tartott termékeket, vagy a munka, a napi teendők és a család mellett még kutatómunkát végez, hogy mit honnan érdemes beszerezni, hogy kevesebb legyen a kukájában a műanyaghulladék, esetleg házi DIY-projektbe kezd a fürdőszobájában. Mert jó dolog néha saját kezűleg, konyhai alapanyagokból elkészíteni egy-egy pakolást, vagy krémet, de sokkal több időt és energiát igényelne havonta legyártani magunknak a tisztálkodó és kozmetikai termékeket.

Miért van szükség ennyi csomagolásra?

Persze, könnyű lenne mindent a kozmetikai márkákra és a gyártókra fogni, de a csomagolások terén őket is köti néhány elvárás. A kozmetikai termékek esetében fontos a kencék steril tárolása, szállíthatósága. Sok alapanyag tartóssága érdekében a hermetikusan lezárható tégely jöhet csak szóba. A külső papírborítás az információközlés miatt lényeges.

A termékre vonatkozó adatokat, leírást, vagy útmutatást általában több nyelven fel kell tüntetni, az összetevők listájának pedig minden esetben szerepelni kell valamelyik borításon. A tégelyeken ennyi szöveg nem férne el, és az is egy szempont, hogy dupla vagy tripla csomagolásban kisebb a termék sérülésének esélye, és nehezebben lehet hozzáférni.

Gondoljunk csak arra, hogy sajnos sokan belenyúlnának a krémekbe, hogy kipróbálják, ha nem védené őket doboz és fólia. Ám változtatni lehet, sőt egyre időszerűbb lenne. A kozmetikai ipart is elérte az újrahasznosítási hullám, ami a csomagolások alapanyagaiban mutatkozik meg. Egyre több márka tesz lépéseket azért, hogy mérsékeljék a termékeik után maradt hulladékmennyiséget.

Környezetbarát próbálkozások a kozmetikai iparban

Szerencsére a szépségiparban is érzékelhető már a változás fuvallata, a cégek szinte egymás után vezetnek be olyan újításokat a csomagolások és a formulák terén, melyek szemléletváltásra ösztönzik mind a vásárlókat, mind a gyártókat. A fenntarthatóság kapcsán eddig főként a divat került szóba, de ideje a kozmetikai termékekre is kiterjeszteni a környezettudatos intézkedéseket.

 

A Rossman a vásárlást szeretné megkönnyíteni azzal, hogy idén bevezeti a mikroműanyag mentes jelölést a saját márkás termékein. Értelemszerűen, azokra a készítményekre kerül majd rá a „mikroműanyag nélkül” matrica, amelyek nem tartalmaznak ilyen anyagokat.

Ez egy fontos tájékoztatás a vásárlók számára, hiszen megkönnyíti számukra a termékek közötti válogatást, ugyanakkor úgy hisszük, a jelölés alkalmazása sok céget sarkall majd arra, hogy kivonják a mikroműanyagokat a kozmetikai készítményekből.

A The Body Shop a termékcsomagolás visszagyűjtésével és újrahasznosításával igyekszik csökkenteni a műanyagszennyezés aktuális problémáját. A Return. Recycle. Repeat.-program lényege, hogy a cég visszahívja üzleteibe a kiürült, megtisztított műanyag flakonokat és tégelyeket, amelyekből az újrahasznosítás során kerti kiegészítők, virágcserepek készülnek. Ez csak egy aprócska, de jelentőséggel bíró lépés a sok közül, de összeszedtünk még pár követendő példát, amelyek egyúttal új környezetbarát ötletekkel szolgálnak a hulladékcsökkentés terén.

Kiemelt képek és cikkfotók: Getty Images.

  • Megosztás:
hirdetés