Az újrahasznosítás napjaink egyik legfontosabb témája, az élet minden területét átszövi már a környezettudatosságra való törekvés.

Korábban már írtunk arról, miként van jelen az újrahasznosítás a ruhagyártásban, ahol konyhai és tengeri hulladékból gyártják a ruha előállításhoz használt anyagot. Ez az eszme a szépségápolásban is gyökeret vert, és néhány gyártó olyan termékeket dobott piacra, melyek nemcsak csomagolásuk tekintetében minősülnek környezetbarátnak, de az előállított termékek is konyhai hulladékból készülnek.

Tényleg ennyi?

A téma kiemelten fontos, hiszen évente 120 billió tonna gyűlik össze kozmetikai termékek csomagolásából, amiből 12 billió tonna végzi hulladékként. Hasonló adatokat produkál a konyhai szemét is, ami évente 18 millió tonna szemetet termel, egyenlő arányban elosztva a gyártók, értékesítő helyek és a vásárlók között.

Kozmetikumok konyhai hulladékból?

Ezek a tények ledöbbentőek és ijesztőek, így nem csoda, hogy a brit UpCircle márka elkezdte begyűjteni a londoni kávézókban termelt kávézaccot. Belőle olajt sajtolnak ki, ami az arcszérumok alapját képezi. Továbbá a chai teához használt szirupból szappant is készítenek. Jelenleg azzal kísérleteznek, miként tudják felhasználni az avokádó magját és az esküvők után maradt virágrengeteget további termékek előállításához. A márka webshopja egyébként Magyarországra is szállít.

Szerencsére vannak még hasonló elvű márkák, így az itthon is kapható The Body Shop az elfonnyadt sárgarépákat használja fel a Répás Hidratáló Arckrém és a Répás Energizáló Arctisztító előállításhoz. A Beauty Kitchen továbbá a turmixok előállításából keletkezett bogyós gyümölcsök hulladékából készít olajat.

Környezetbarát csomagolás

Nemcsak az előállított termékek, de a csomagolásuk is veszélyezteti a környezetet, aminek eredményeképpen a tengerek tele van műanyag szeméttel. Vannak márkák, melyek ezeket újrahasznosítva készítik el az előállított termék tubusát, de az itthon kapható márkák közül például a Lush bizonyos termékekhez egyáltalán nem is ad csomagolást.

A nagyobb márkák közül a Dior sem használ celofánt a termékek csomagolásához, továbbá a készterméket tartalmazó tárolóedény felületére is szójából vagy cukornádból kinyert anyaggal készítik a feliratot.

A kozmetikai hulladékok hatalmas mennyiségben termelődnek, de kis tudatossággal sokat lehet tenni csökkentésükért. A gyártókon kívül mi is tehetünk a környezet védelmének érdekében, például az eldobható vattakorongok és törlőkendők helyett mosható arctisztító párnákat is használhatunk a smink eltávolításhoz.

Képek: Getty Images.

  • Megosztás:
hirdetés