Franciaország radikális döntést hozott: megtiltaná az ultra‑fast fashion márkák – mint például a Shein vagy a Temu – reklámozását, és ezzel együtt az influenszerek ilyen tartalmait is száműzné a közösségi médiából.
A Franciaország által benyújtott törvény lépéseket tenne a fast fashion termékek radikálisan növekvő fogyasztásával szemben. Gátat szabhat a környezetszennyező, impulzusvásárlásra ösztönző, egyre nagyobb hulladékot termelő divatiparnak.
A törvény a fast fashion márkákat célozza: Franciaország lépése példaértékű
Manapság már igencsak nehéz, ha nem lehetetlen úgy megnyitni egy social media applikációt, hogy ne fussunk bele valamely ultra-fast fashion márka termékeit reklámozó tartalomba. Csak úgy röpködnek a „Mindezt csupán ennyiért szereztem be, szerezzétek be ti is!” mondatok. Gyakran észre sem vesszük, hogy ezek az ártalmatlannak tűnő kis videók mennyire káros hatással lehetnek a bolygónkra, illetve az etikus, környezetkímélő és minőségi gyártást szem előtt tartó dizájnermárkák törekvéseire.
Az új francia törvény szerint az olyan fizetett tartalmak, mint a haul-videók, TikTokon fellelhető unboxingok vagy szponzorált Insta-posztok, teljesen tiltottak lehetnek, ha gyorsan gyártott, olcsó divatcikkeket reklámoznak. Ez nemcsak a márkákat, de a tartalomgyártókat éppúgy közvetlenül érintené – komoly büntetésekre is számíthatnak.
Kép: Getty Images.
A még elfogadásra váró törvény részeként bevezethetnek egy úgynevezett eco-score rendszert is, amely a termékek környezeti hatásait értékeli: mennyire újrahasznosítható, mennyi energiát igényel a gyártása, milyen ökológiai lábnyomot hagy maga után. Ennek alapján a fast fashion termékekre extra díj kerülhet. 2025-től akár 5 €, 2030-ra pedig 10 € is, de legfeljebb az ár 50%-a lehet ez a díj.
Kép: Getty Images.
A szigorú törvény az egyre nagyobb mértékű fogyasztást és egyre súlyosabb hulladéktermelést hivatott szabályozni. Franciaországban ugyanis másodpercenként átlagosan 35 ruhadarabot dobnak ki, a divatipar pedig nem mellesleg a mikroműanyag-szennyezésben úgyszintén vezető szerepet játszik.
A döntés példaértékű lehet az Európai Unió több országában is. Habár az kérdéses, hogy mennyire tudják majd megkerülni a szabályokat a korlátozni kívánt nagy márkák. Az viszont biztos, hogy az ilyen és ehhez hasonló szabályozások segítségével a divat jövője zöldebb irányt vehet, ezáltal az influenszereknek ugyancsak új, példamutatóbb szerepet szükséges találniuk ebben a történetben.
Kiemelt kép és a cikk képei: Getty Images.