A kókusztej kiváló energiaforrás, amely diétás étrend mellett is segíti az izomépítést, ha rendszeresen edzel. Fontos ásványi anyagokat pótol, és belülről hidratálja a bőrt. A kókusztej házilag is könnyen elkészíthető.

hirdetés

A kókusztej egészségügyi hatásait gyakran vitatják, főként a zsírállománya miatt. Való igaz, hogy telített zsírsavakat is tartalmaz, ám bebizonyosodott, hogy főként közepes szénláncú, MCT-zsírsavakban bővelkedik, melyek a hosszú szénláncú, LCT-zsírokkal szemben, hatékonyabban szívódnak fel, illetve bomlanak le a szervezetben, vagyis könnyebben alakíthatók át energiává. Ám a kókusztej nemcsak ezért lehet hasznos üzemanyag a diéta ideje alatt, sportolás mellett.

A natúr kókusztej előnyei

A kókusztej a kókuszdió reszelt húsából készül, tejszerű állagát pedig a benne lévő kókuszolajnak köszönheti. Az anyatejnél is magasabb százalékban tartalmaz laurinsavat, amely erős antibakteriális és vírusölő tulajdonságokkal bír.

A kókusztej kiválóan alkalmas vaspótlásra, vérszegénység megelőzésére úgyszintén ajánlott fogyasztani, hiszen folsavban is gazdag táplálék. Rendszeres edzés mellett megelőzhetőek vele az izomgörcsök, mert sok benne a magnézium, illetve linolsavban bővelkedik, ami csökkenti az izmok leépülését, elősegíti az izomtömeg növelését, valamint javítja a kötőszövetek állapotát.

A linolsav a természetben előforduló omega-6 zsírsav, tehát esszenciális, ami azt jelenti, hogy a szervezetünk nem tudja előállítani. A kókusztej csakúgy, mint a kókuszvíz, segít fenntartani a szervezet elekrolit-egyensúlyát, ezáltal erős fizikai igénybevétel mellett energiát ad a testnek, növeli a teljesítményét, és megóvja a kiszáradástól. Káliumtartalmával megakadályozza a felesleges vízvisszatartást, és szabályozza a vízháztartást.

A bélrendszer és a gyomor működésére egyaránt jó hatással van, és az anyagcsere-folyamatokat is jótékonyan befolyásolja. Alacsony glikémiás indexének köszönhetően megelőzhető vele a vércukorszint-ingadozásból adódó farkaséhség, valamint cinkkel, szelénnel, illetve E- és B-vitaminnal támogatja a bőr rugalmasságát és egészségét.

Így készül a kókusztej házilag

Van, aki a bolti árát sokallja, és olyan is akad, aki szeretné kivédeni a mesterséges adalékanyagokat, ezért szánja rá magát a kókusztej házi előállítására. Bár többféleképpen lehet növényi tejet nyerni a kókuszhús reszelékéből, mindegyik eljárás rém egyszerű. Először is azt kell eldöntenünk, hogy a tejital vitamintartalma, vagy a zsírállománya fontosabb számunkra. Tulajdonképpen mindkettő jól beilleszthető a diétás étrendbe.

Főzéssel erősebb, intenzívebb ízvilág érhető el, hiszen így a kókuszolaj is könnyebben kioldódik a kókusz lereszelt húsából, viszont a vitaminok nagy része elvész. Lassabb módszer, ha hideg vízben áztatjuk a kókuszreszeléket, mert minimum 12 órát kell pihentetni, viszont így sértetlenül megőrzi értékes tápanyagait.

A zsír nagy része azonban, így nem tud a vízbe jutni, ezért sokkal soványabb tej készíthető ezzel a megoldással. Gyorsabb és ideálisabb lehet a forrázós módszer, amely pont annyira hőkezeli a kókuszreszeléket, hogy minden kioldódjon belőle, viszont a fontos enzimjei és vitaminjai nem sérülnek. Bármelyik műveletet választod, fontos, hogy bio, kezeletlen kókuszreszeléket válassz erre a célra, amelyet nem fehérítettek kénnel, vagy egyéb vegyszerekkel.

Hozzávalók 4 személyre:

  • 500 gramm kókuszreszelék
  • 1 liter szűrt, tiszta víz

Forrald fel a vizet, úgy, hogy bugyogjon, majd öntsd rá a kimért kókuszreszelékre. Minimum fél órát állnia kell a vízben, de még intenzívebb lesz az íze, ha órákig pihenteted. Amikor kihűlt, az egész elegyet borítsd bele a turmixgépbe, és alaposan mixeld össze.

Ezután a masszát finom szűrőn, tiszta textílián, vagy steril gézlapon keresztül passzírozd át, az így kapott folyadékot pedig öntsd jól zárható üvegtárolókba.

A kókusztejet zöldség- és gyümölcsturmixok készítéséhez is felhasználhatod, vagy fogyaszthatod müzlivel, hozzáadhatod zabkásához. Nagyjából két-három napig áll el hűtőben, ha nem tudod meginni, pakolások, illetve haj- és bőrszépítő készítmények alapanyagaként hasznosíthatod.

Képek: Getty Images.

  • Megosztás:
hirdetés