A napokban debütált a divatház éléről távozó Donatella Versace utolsó kollekciója, melynek kampányában olyan ismert szupermodellek szerepelnek, akik a divattervező közel harmincéves vezetése óta valamilyen módon kapcsolódtak a márkához és hűen tükrözték annak egyedi stílusát.
Donatella Versace 1997-ben vette át az olasz divatház kreatív igazgatói posztját, miután testvére, Gianni Versace elhunyt. Gianni 1978-ban alapította a céget Milánóban, azóta pedig világhírű luxusmárkává avanzsált, ehhez pedig Donatella egyedi, olykor provokatív, sajátos stílusjegyeket felvonultató kollekciói éppúgy hozzájárultak.
Idén tavasszal azonban több bejelentés is sokkolta a divatrajongókat. Mint kiderült, a Prada megvásárolja a Versacét, amely az utóbbi időben kezdett alulteljesíteni a luxuspiacon, míg a Prada továbbra is szárnyal. A divatbirodalmak egyesítésének célja nem csupán a veszteséges működés kiküszöbölése, hanem az olasz márkák pozíciójának megerősítése a nemzetközi divat világában.
Ezzel együtt robbant a hír, hogy Donatella Versace lemond a kreatív igazgatói posztjáról, áprilisban már át is vette a helyét Dario Vitale, mint a márka új művészeti vezetője. Vitale korábban olyan brandeknél tevékenykedett, mint a Dsquared2, a Bottega Veneta és a Miu Miu.
Ám Donatella sem búcsúzik véglegesen, noha közel harminc éven keresztül fenntartott posztjáról leköszön, de vezető márkanagykövetként kíséri tovább az útján a divatházat. Nemrég befutott Donatella Versace utolsó kollekciója, amit hatalmas érdeklődés és figyelem övezett.
A belső szabadságot, az erőt és energiát közvetíti Donatella Versace utolsó kollekciója
Bár Vitale már áprilisban átvette a luxusmárka kreatív vezetését, a 2025-ös őszi-téli gyűjtemény még elődje munkáját dicséri. A búcsúkampányban nemzetközileg ismert és elismert szupermodellek vettek részt, akik Donatella szerint részesei voltak ennek a nagy családnak, amely nem csak a divat szeretetérő, hanem a hűségről, lojalitásról és barátságról is szólt.
Több mint húsz modell szerepelt a fotózáson, akik az új darabokon kívül a kilencvenes és kétezres években ikonikussá vált fémhálós Versace ruhákat is magukra öltötték a közös fotók és werkfilmek kedvéért.
Minden egyes őszi-téli kreáción érződik, hogy a hetvenéves divattervező szívét-lelkét beleadta a búcsúkollekcióba. Minden ikonikus stílusjegyet egybegyúrt és finomra hangolt, ami a Versacét jellemzi. A divatszabályok felrúgása mindig is központi téma volt a márkánál, az új gyűjteményt azonban elegánsan szövik át a női energiákat és erőt sugalló kissé provokatív, határozott részletek.
Az új kampányban az 51 éves Amber Valletta, a szintén 51 éves Kate Moss, az 54 éves Claudia Schiffer, a 44 éves Saskia de Brauw, a hatvanéves Kristen McMenamy és a 37 éves Liu Wen is feltűnik sok más ismert arc mellett.
Noha a Versace népszerű mintázatai megmaradtak – mint a leopárd- és kendőprint – az új őszi-téli kollekció egy letisztultabb, érettebb vonalat képvisel. A márka arculatára jellemző stílusjegyek sorra megjelennek benne, ahogy a merészebb, testre simuló fazonok és mini romperszabások, a mellkosaras és köldökig kivágott megoldások, valamint a nyolcvanas éveket megidéző merevebb szoknyák és kendőhatású ruhadarabok.
A csavart anyagú kialakítás, a túlhangsúlyozott vállak, a karcsú derekat kiemelő részletek mind-mind a nőiesség erejét hirdetik. Egy szépen összehangolt, sok évet összefoglaló gyűjteményt láthatunk, amelynek varázsa abszolút időtlen, bármelyeik divatkorszakban megállja a helyét. Egyszerre retró és modern, merész és elegáns.
Donatella Versace utolsó kollekciója teret enged a kreatív öltözködés szabadságának, hű maradt a márka stílusjegyeihez, mégis új megvilágításba helyezte azokat.
Szerintünk méltó összegzése a hetvenéves divattervező zseniális munkásságának.
Kiemelt kép: Swan Gallet/WWD/Getty Images.