Az Elizabeth Arden luxusmárka neve manapság éppúgy egyet jelent a magas minőségű kozmetikumokkal, mint régen. Ám azt kevesen tudják, hogy többek között Elizabethnek köszönhető a szépségiparban bekövetkezett forradalom, amelynek hatását még ma is érezzük.

hirdetés

A huszadik század elején a bőrápolás nem volt kifejezetten fontos. Bár a nők szerették volna megőrizni a fiatalságukat, a kozmetikumok hiányában legtöbbször otthon kotyvasztott kencékkel próbálkoztak, amelyek nem minden esetben voltak hatékonyak. Az iparosodás beindulásával a technikai vívmányok is nagyobb figyelmet kaptak, így a tudományos felfedezéseknek köszönhetően a korábban alkalmazott veszélyes anyagokat tartalmazó krémeket már elhagyták, ám mégsem rendelkeztek korszerű termékekkel.

Az első világháború előtt uralkodó szépségideálnak megfelelve a nők hófehérre púderezték arcukat, és kevés arcpírt tettek fel, de a szemfestést – különösen a füstös árnyékolást – közönségesnek tartották. A teljes smink akkoriban kifejezetten rossz megítélés alá esett, és főként az alacsonyabb társadalmi osztályból származó nőkhöz és az éjjeli pillangókhoz társították. A tisztességes hölgyeknek nem volt illendő különféle színekkel kifesteni magukat, az ajkaikat szintén csak finoman hangsúlyozták.

Ezt az elavult szabályt számolta fel Elizabeth Arden, aki innovatív kozmetikumaival megcélozta a középkorú hölgyeket, és sminkjeiért valósággal rajongtak a huszadik században.

Elizebeth Arden hobbijából építette fel szépségbirodalmát

Elizebeth Arden Florence Nightingale Graham néven látta meg a napvilágot 1881-ben, Kanadában. A tanulmányait is itt végezte, és először nővérnek készült, majd rövid időn belül otthagyta az iskolát, végül csatlakozott a New Yorkban élő bátyjához. Elizabeth könyvelőként helyezkedett el egy gyógyszerészeti cégnél, mondhatni, a karrierje is innen indult.

Arden órákat töltött el a laboratóriumban, és közben megismerte a bőrápolás alapjait. Később Eleanor Adairnál vállalt munkát, mint szépségkezelést elvégző lány.

A valódi sikersztori 1910-ben kezdődött, amikor Elizabeth Hubborddal közösen megnyitotta az első szalonját. Ám a gyümölcsöző együttműködésnek hamar vége szakadt, ettől függetlenül Arden eldöntötte, hogy továbbra is a szépségiparban szeretne tevékenykedni. Megváltoztatta a nevét, és vegyészeket vett fel, hogy segítsenek neki kifejleszteni a kozmetikai kollekcióját.

A szépség a nők születési joga

A Red Door szalonnak hívott üzlete hatalmas népszerűségnek örvendett New Yorkban, így hamar elkezdett terjeszkedni, és számos  szépségbutikot nyitott szerte a világon. Elizabeth nemcsak eladni szerette volna a kencéket, hanem megmutatni a nőknek a helyes használatukat. Ezáltal a vásárlás egy különleges élményt jelentett. Ezt a flow-élményt erősítette tovább a harmincas években megnyitott szépségfürdőkkel. Az üzletasszony komoly marketinget épített a kozmetikumok köré, így egyre szélesebb rétegek kezdték el használni a csinos dobozokba csomagolt csecsebecséket.

Elizabeth Arden egyik kedvenc mondása szerint élt: szépnek és természetesnek lenni a nők születési joga. Folyamatos újító volt, aki úgy vélte, a smink csupán a kiegészítése a szépségnek, és nem attól lesz valakinek mutatós a külseje, hogy több réteg vakolatot visel. Mindig is olyan kencéket készített, amelyek a hámréteg javát szolgálják, nem elfedik azt.

Megalkotta és divatba hozta a total beauty kifejezést, amely az élet minden területére kiterjedt, éppen ezért az arckrémek és sminkek mellett, parfümöket, testápolókat is piacra dobott. Bátorította a nőket a finom sminkre, amellyel még inkább ki tudták hangsúlyozni a vonásaikat. Ebben az éppen elinduló filmipar is nagy segítségére volt, hiszen az amerikai háziasszonyok szerettek volna hasonlítani a vásznon látott tökéletes kinézetű színésznőkre.

Az üzletasszony forradalmi újításait ma is meghatározzák a kozmetikai ipart

Elizabeth Arden úttörőnek számított a szépségiparban, hiszen megismertette a hölgyekkel a szemfestéket, és az Eight Hour Cream – 8 órás bőrvédő krém – is az ő nevéhez köthető. A kence valódi legendának számít a kozmetikumok között, mivel nyolc órán keresztül tökéletesen hidratálja a hámréteget. Elképesztően sokoldalú, ugyanis az orcán kívül az egész testen, az ajkakon, vagy a töredezett hajvégeken egyaránt alkalmazható.

Arden piros rúzzsal látta el a szüfrazsetteket, és kisebb csomagolásba helyezte a sminkeket, ezáltal könnyebben hordozhatóvá váltak. Termékei hatalmas népszerűségnek örvendtek, annyira, hogy még a második világháború idején is nyereséges volt az Ötödik sugárúti üzletből elindult vállalat. A korát sohasem árulta el, az csak halálakor derült ki. Az üzletasszony 1966-ban, 84 évesen hunyt el.

 

Elizabeth Arden nemcsak nagyszerű szakember volt, hanem remek üzleti érzékkel is rendelkezett, hiszen felismerte a nők igényeit. Idővel a neve összeforrt a megbízható minőséggel és a luxussal. Hála neki, manapság a sminkelés egészen mást jelent, mint száz évvel ezelőtt. Eltörölte a festékkel kapcsolatos negatív előítéleteket, és a mindennapi élet részévé tette a bőrápoló kencéket, amelyek hozzáadnak egy kis pluszt a nők önbizalmához.

 

Kiemelt kép: Hulton Archive / Getty Images.

Képek a cikkben: Alfred Eisenstaedt/The LIFE Picture Collection, Sasha/Hulton Archive,  Leonard Mccombe/The LIFE Picture Collection, Pictorial Parade/Hulton Archive / Getty Images. 

  • Megosztás:
hirdetés